Co ovlivňuje výsledek BMI výpočtu

Body Mass Index neboli BMI zjišťuje, jak jsme na tom s naší hmotností. Zda je v normě, nebo se posouvá za hranici nadváhy a dokonce obezity, anebo klesá do podváhy. Které faktory při určování hodnoty BMI vstupují do hry?

štíhlá žena

Jste muž nebo žena – muži mají větší podíl svalové hmoty a ženy naopak více tuku. Tuk je lehčí, než svalovina, a to výrazně promlouvá do BMI výpočtu https://www.bmikalkulacka.cz/. Rozdíl v hmotnosti tuku a svalové hmoty může být poměrně výrazný, proto každá spolehlivá BMI kalkulačka s těmito faktory počítá.

talíř plný koblih

Fyzická aktivita – vypočtenou hodnotu Body mass indexu ovlivňuje i sportovní činnost, hlavně silové sporty, případně tvrdá fyzická práce. Takoví lidé si však jsou dobře vědomi svých parametrů, které obvykle neodpovídají běžné populaci, a s nimiž hodnota BMI výrazně vzrůstá. Výsledné hodnoty pak mohou naznačovat, že jde o člověka s nadváhou, přitom má dotyčná osoba v těle minimální tukovou zásobu.

Věk – se stoupajícím věkem obvykle klesá schopnost budovat svalovou hmotu a naopak člověk může přibírat na tuku. Může se to projevit na indexu i tak, že jde o zdánlivě normální hodnoty, přitom namísto svalstva je tuková zásoba již natolik velká, že to může ohrožovat i na zdraví. Musíme tedy brát v potaz, že výpočty indexu BMI jsou jen přibližným odhadem situace, který není zcela exaktní.

Nebezpečná není jen nadváha – někteří lidé se mohou domnívat, že zdraví jedince ohrožuje především nadváha a obezita, ale podváha má rovněž velmi neblahé důsledky na kvalitu a délku života. Podváha může souviset s podvýživou, malnutricí, nedostatkem minerálů a stopových prvků, překyselením organismu, nesprávně volenou dietou a rovněž i psychickými chorobami, např. anorexií či bulimií. Zejména dlouhodobá podváha může mnohé naznačit a tehdy je vhodná alespoň konzultace s odborníkem v oblasti výživy, či s psychoterapeutem.

Sáčky se zipem pro zdravější život

Sáček na zip může přispět velmi efektivně jako pomocník při skladování zdravějších potravin, jimiž se můžeme úspěšně bránit civilizačním chorobám a infekčním onemocněním.

Výživou proti koronaviru

Nejlepší obranou proti virovým infekcím je kromě jistých hygienických opatření především vlastní imunitní systém. Ten dostává již mnoho desítek let zabrat díky nevhodně složené stravě (a samozřejmě i ne zrovna pozitivnímu životnímu stylu). Přiznejte samo sobě, že je dnešní doba příliš hektická a stresující, plná nejistot, povinností a zvýšených nároků, které se na nás valí den co den.

směs ořechů

Můžeme-li něco v tomto směru podniknout, neměli bychom to odkládat na neurčito a začít ihned jednat. Nejjednodušší cestou je začít u vlastní stravy. Zařadit do jídelníčku více čerstvé zeleniny a ovoce, pokud možno v BIO kvalitě a z dobrých zdrojů. K tomu lze přidat více luštěnin a celozrnných obilovin, kváskového chleba, fazolových a cizrnových pomazánek, oříšků a semínek, naklíčených semen, sušeného ovoce atd.

ořechy a sušené ovoce

Zip sáčky – jste-li pevně rozhodnuti něco se svým zdravím udělat, nakupujte trvanlivé potraviny tohoto typu do zásoby a dobře je skladujte. Navíc ještě ušetříte za dopravu v množstevních slevách a stejně tak si finančně polepšíte i při tvorbě zdravějších pokrmů. Skvělým partnerem se mohou stát polyetylenové uzavíratelné sáčky. Když do nich nasypete ořechy, slunečnicová či lněná semínka, čočku a fazole, vytlačte z nich přebytečný vzduch a takto vám potraviny vydrží několik měsíců.

Sáček se zipem je určen pro kontakt s potravinami, dobře chrání obsah před vlhkostí a prachem, dovnitř je dobře vidět, nezabírá tolik místa jako různé plechovky, krabice a dózy a je také levný. Sáčky se zipem se v domácnostech dají použít pro stovky různých účelů, je to velmi bezpečný způsob, jak zabránit ztrátě drobných předmětů, jako jsou šroubky, sponky, lékové tablety, dílky dětských stavebnic a puzzle atd.

Bydlení v dřevěných mobilních domech – to je změna životního stylu

Zájem o bydlení v mobilních dřevostavbách roste díky změně myšlení mnohých z nás.

Vyměňte venkov za městskou aglomeraci

V některých statistických údajích se můžete dočíst, že se mnoho, zejména mladých lidí, hrne za pracovními příležitostmi do velkých měst. Jejich cílem je vyšší výdělek a tím pádem také vyšší životní standard a ruku v ruce s tím i více možností trávení volného času v zábavních podnicích, restauracích, sportovištích atd.

květinová zahrada

Má to však jeden háček, a sice musíte také rozlišovat, jaký dopad bude mít tento životní styl na jejich zdraví. Současná civilizace se příliš neohlíží po poklidném životě, nutí nás k vyšší pracovní výkonnosti, schopnosti obstát v konkurenci, a tak se mnohdy dostáváme do svízelných rozhodovacích procesů, abychom rozlišovali priority, co vlastně od života chceme.

tráva za domem

Kdo si tuto skutečnost dobře uvědomuje, snaží se zdraví posunout na první příčku a jemu také přizpůsobit vše ostatní – snížit mzdu, ale zároveň vydávat méně energie, namísto posilovny vyrazit do hor na túru, namísto do restaurace si raději připravit vlastní chutné jídlo, namísto fastfoodu a pohodlného výdejního okénka raději prodejnu zdravé výživy, a co je ještě lepší – pěstování vlastního ovoce a zeleniny na zahradě.

A jsme u toho, nakonec zjistíte, že ke spokojenému životu toho potřebujete opravdu málo, že si vystačíte i na venkově, v rekreační oblasti, a třeba s nízkým, skromnějším obydlím, např. dřevěným mobilním domem Top mobilní domy. Zároveň se vám výrazně sníží náklady na bydlení, ušetříte za vytápění, jestliže vsadíte na krbová kamna, ušetříte za elektřinu v případě fotovoltaických panelů (s ohledem na investice a jejich životnost), ušetříte i za vodu s vlastní studnou a za plyn, když namísto zemního plynu využijete čistý propan. Pochopitelně odpadnou náklady na nájemné a další vysoké položky, které se hradí u bytových domů.